Have FAITH - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Stichting Chipata - WaarBenJij.nu Have FAITH - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Stichting Chipata - WaarBenJij.nu

Have FAITH

Door: Alie Horden

Blijf op de hoogte en volg Stichting

20 Juli 2013 | Zambia, Chipata

Vrijdagmiddag kennisgemaakt met Bisschop Benjamin, de tweede bisschop naast Bisschop George. We hebben hem de plannen en tekeningen van de hospice laten zien en hij leek geïnteresseerd. Helaas kon hij niet voor een contact bij het Ministerie of Health zorgen, daarvoor moeten we wachten op de terugkomst van Bisschop George die op dit moment in Malawi op retraite is.

Zaterdagochtend
Vol spanning wachten op nieuws uit Lilongwe, maar we kregen geen contact. De fathers bleven maar herhalen dat we 'faith' moesten hebben en erin moesten geloven dat de koffers echt terug kwamen. "Be optimistic" zei Father Richard, het zou allemaal goed komen.

We konden dus weinig anders doen dan wachten. Anjo repareerde nog wel de router in het huis van de bisschop zodat er bijna weer internet in het Fathershouse is.
Doordat we, in verband met wifi, in de buurt van het huis van de bisschop moesten blijven misten we helaas het (bliksem)bezoek van de President van Zambia aan Chipata. We hoorden de mensen wel juichen en zingen. Dat hoor je toch al omdat het verkiezingstijd is en er voortdurend karavaans pick-ups met aanhangers van parlementsleden voorbij sjezen.

Steeds maar weer aan Father Richard of Father Jacob vragen of zij al iets hadden gehoord, maar nee..... have faith......
Na de lunch kwam Father Jacob met een bedrukt gezicht op Anjo af en vroeg of Anjo Father Japhet al gesproken gehad. No? "I did", ging hij op sombere toon verder: "they are at the border..........with the luggage..." Wat? Ja dus; fijne grappenmaker die Jacob, maar fantastisch nieuws: de koffers waren terecht.
Een uurtje later reed Father Japhet met een breed grijnzende Jeroen de poort door. Hoe blij kan een mens zijn met een paar koffers.....

Daarna konden we inpakken en verhuisden we naar de Sisters, waar we meer privacy zouden hebben volgens Father Japhet. Nou dat klopt, we hebben een heel huisje voor ons alleen met drie slaapkamers. Perfect dus! Maar.....wat doet die spuitbus tegen kakkerlakken op de tafel????
De klamboe hangt en Jeroen is alvast wat buitenshots gaan maken van Radio Maria en de omgeving met spelende kinderen.

Inmiddels hebben we ook een eigen pick-up tot onze beschikking en dat geeft ons een hoop bewegingsvrijheid; Anjo scheurt en toetert al als een echte Zambiaan.
We hebben wat boodschappen gedaan in de supermarkt en daar mag je niet zelf je fruit afwegen, maar wachten bij de weegschaal tot de weeg-meneer komt, die op de knop drukt en de sticker erop plakt. Goed voor de werkgelegenheid!
Dat geldt ook hier bij de zusters: we hebben een kok voor ons alleen die keurig kwam informeren hoe laat we wilden eten.

We hebben er inmiddels weer veel zin om ons programma af te werken. Wordt vervolgd dus!

• 20 Juli 2013 - 22:55

Yvonne:

Wat een heerlijke berichten allemaal! Eindelijk kunnen jullie echt aan het werk!
    En dan ook nog eens een eigen auto EN huis, super
    Wat betreft de kakkerlakken......mottenballen schijnen zij afschuwelijk te vinden, zijn ook in de supermarkt te koop!
    En....altijd eerst even naar de vloer kijken voor je je bed uit stapt er kan van alles rond dartelen!
    De foto's bij het verslag zijn mooi maar wat mij betreft mogen het er best meer zijn alhoewel het uploaden wel veel tijd zal kosten!
    Nou lieve schatten: Go for it!!
    Ik kijk mee!
    Xxxxx Yvonne

• 21 Juli 2013 - 07:56

Jessie:

Fijn om te hoen dat alles terecht is! Veel succes enne... Geniet er van.

• 21 Juli 2013 - 11:33

Leon:

Gelukkig alles weer terecht. Zoals Fr. Andy zou zeggen: T.I A. En fijn dat jullie nu een huisje bij de sisters hebben. Veel succes met het programma. Geniet ervan en doe de sisters en fathers de groeten van me,
    Leon