Korte nachten in Zambia - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Stichting Chipata - WaarBenJij.nu Korte nachten in Zambia - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Stichting Chipata - WaarBenJij.nu

Korte nachten in Zambia

Door: Alie Horden

Blijf op de hoogte en volg Stichting

30 Juli 2013 | Zambia, Chipata

Om de laatste dagen zo productief mogelijk te laten zijn hebben we ons maandagmorgen opgesplitst: Anjo en Jeroen gingen samen met Barnabas Chenga van Chaz op jacht naar de PMO en ik ging met Father Richard spreken over de zondagavond onverwacht ontvangen boodschap dat de Minister van Health ons woensdagmiddag in Lusaka wilde ontvangen! Deze afspraak was geregeld door Bisschop George. Fantastisch natuurlijk maar toch wat problematisch gezien de afstand en omdat we de volgende ochtend om 7 uur naar Malawi moeten vertrekken om onze terugvlucht te halen.
Uiteindelijk was besloten dat Anjo woensdag om 6 uur ’s ochtends door Father Richard naar Lusaka zou worden gereden (en dezelfde dag weer terug) en Jeroen en ik dan hier zouden blijven om de laatste eindjes rond de school etc. af te ronden.

Maar de plannen zijn veranderd; ten eerste bleek de Minister onverwacht op pad te moeten met de President en ten tweede bleek dat wij de benzinekosten, zo’n 200 Euro, voor onze rekening moesten nemen. Na ampele afwegingen hebben we besloten dat we niet naar Lusaka gaan om een mogelijke ontmoeting met de Deputy Minister te hebben.

Inmiddels hadden we ook van Jacob Mulenga, de Zambiaanse voetballer bij FC Utrecht, een contactadres ontvangen bij het Ministerie of Health: Brenda, hoofd van het secretariaat van de `minister en dat is dus ook een handig contact.

Father Richard reageerde enigszins verstoord op het besluit van Sister Emelda om Simon te vervangen door Sister Theresa. Een dergelijk besluit is voorbehouden aan de bisschop. Hij stelde ook voor dat beter het hoofd van ‘The Projects Office’ contactpersoon voor de school kon zijn, ook omdat deze persoon, Sylvere genaamd, aan hem (Father Richard) rapporteert. ’s Middags hebben we uitgebreid met hem gesproken en het lijkt een goede keuze: hij handelt volgens de principes van projectmanagement en houdt zelf de control namens de Diocese over rekeningen van de aannemer e.d. Hij vond de keuze voor Sister Theresa als tussenpersoon overigens een hele passende.

De prijs voor de stenen van de school heeft Anjo ook tussen de bedrijven door uit
onderhandeld; voor de kostprijs levert de stenenmakerij van de Diocese de stenen voor de nieuwbouw!

Inmiddels hebben we eindelijk de opname van het radio-interview bij Radio Maria binnen en is ook geregeld dat Radio Maria vanmiddag de `PA-apparatuur, inclusief twee technici, heeft geleverd voor het optreden van de kinderen met Heal the World. In ruil daarvoor ontvangt Father Bernard t.z.t. een kleine videocamera die hij in zijn studio kan gebruiken: basic visual radio!

Father Japhet kwam ook nog langs en regelt, indien nog nodig, een gesprek met de DMO. Maar we wilden uiteraard eerst een gesprek met zijn baas, de PMO. Daar zijn we eind gistermiddag langs gegaan maar hij had op dat moment geen tijd maar wel vanmorgen om 07.30 uur! Het leven in Zambia is hard………………

Het gesprek met de PMO verliep heel goed, ook al hebben we niet gefilmd omdat hij gisteren aangaf daar niet echt van gediend te zijn. Hij heeft ons zijn volledige support gegeven voor de realisatie van de hospice en ook nog een aantal goede zakelijke overwegingen t.a.v. de realisatie en de running costs. Die laatste kosten zouden gedragen moeten worden door een partnership van regering, community en diocese. Hij gaf ook aan, in tegenstelling tot eerdere berichten hierover, dat het Ministerie of Health wel degelijk geld beschikbaar heeft voor de realisatie van hospices, gezien de dringende noodzaak.

De afsluiting van onze trip en documentaire was dus vanmiddag met een laatste bezoek aan de school waar een grote groep kinderen ons opwachtte en met muzikale ondersteuning en support van enkele leraren Heal the World zongen. Niet loepzuiver, maar wel ontroerend enthousiast!
We hebben ook een symbolische eerste steen gelegd met een geschreven tekst die later kan worden uitgehakt.
Met een groepsfoto van het team afscheid genomen van de school.

Morgen nog wat laatste punten afronden en de koffers pakken. Terugkijkend zien we dat we in deze korte periode praktisch alle doelen die we voor deze reis hadden gesteld, hebben gehaald! Het contact met de Minister is immers ook gelegd en de presentatie van de hospice heeft hij al digitaal ontvangen.
Donderdag zullen we dus zeker moe, maar zeer voldaan en met een hoofd vol ervaringen, de terugreis aanvaarden. Vrijdagochtend hopen we weer op Nederlandse bodem te staan!

Bedankt voor alle fijne reacties en support; jullie kunnen ons blijven volgen op www.chipata.nl

Tisau onana!

• 30 Juli 2013 - 22:04

Yvonne:

Lieve hardwerkende bestuursleden!
    Wat een mooi verslag en wat super dat jullie alle doelen gehaald hebben!
    Ik ben heel blij dat Anjo niet nog ff heen en weer naar Lusaka gaat!
    Goed om nog een dag te hebben om alles af te ronden en rustig te kunnen inpakken!
    Ik hoop dat jullie alle drie een hele fijne reis zullen hebben met weinig oponthoud. EN dat ik jullie vrijdagochtend in goede gezondheid MET alle koffers :)) mag ontvangen!!!
    Goede reis,
    Liefs,Yvonne

• 31 Juli 2013 - 08:01

Tineke De Wit:

Alle dagen genoten van jullie reisverslag, Tineke

• 31 Juli 2013 - 13:45

Leon:

Klasse Anjo, Alie en Jeroen!! Goede terugreis.