Kippen, Kinderen en Kerkgangers - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Stichting Chipata - WaarBenJij.nu Kippen, Kinderen en Kerkgangers - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Stichting Chipata - WaarBenJij.nu

Kippen, Kinderen en Kerkgangers

Door: Alie Horden

Blijf op de hoogte en volg Stichting

21 Juli 2013 | Zambia, Chipata

Om half tien gingen we naar de mis in de grote St Annes kathedraal van Chipata, naast het huis van de fathers.
Jeroen was al eerder vertrokken en maakte opnames van de mensen die naar de kerk toekwamen.
Het is opvallend met hoeveel plezier mensen zich laten filmen of fotograferen. Vooral de kinderen vinden het reuze interessant en moeten vreselijk lachen als ze zichzelf op je camera terugzien. Jeroen had het geluk een groepje kinderen te treffen dat enthousiast op zijn camera afrende en vol in beeld "Welcome to Africa, Welcome to Zambia" riepen.

De dienst was in het Nyanja, één van de zes talen van Zambia. 's Morgens vroeg zijn er dan ook al twee missen in het Engels geweest, maar het was boeiender om deze mis mee te maken waarbij veel wordt gezongen en gedanst.
Het was een fantastische ervaring om hier als praktisch enige blanke tussen te zitten en mee te maken: de hele kathedraal, die overigens heel eenvoudig is gebouwd met onder meer een golfplaten dak, swingde!

Voor de deur van de kerk lagen alle giften, eigenlijk offers, al gereed: van zakken meel, vruchten, eieren en wc-papier (!) tot een aantal levende kippen! Die werden vrij slordig naar binnen gedragen tezamen met de andere giften aan de kerk.
Ik was even bang dat ze op het altaar werden geslacht, maar alles wordt ogenblikkelijk 'achter de rododendrons' gemieterd en via een zij-ingang naar de Fathers afgevoerd enne........wij aten tussen de middag kip.

We hebben dus mooi materiaal vergaard vandaag voor de documentaire en Jeroen was buiten , maar vooral ook binnen, de kerk helemaal in zijn element!
Maar ook de camera's van Anjo en mij maakten overuren: mooie mensen, prachtige kostuums en schattige kinderen.

Vanmiddag hebben we ons uitgebreid voorbereid op het interview bij Radio Maria morgen en het gesprek met staf en board van de school morgenmiddag. Dat worden nog spannende bijeenkomsten!

• 21 Juli 2013 - 21:34

Yvonne:

Wat een mooie mensen!!!
    En wat fijn om te 'horen' dat Jeroen in zijn element is! Zal mooie plaatjes opleveren!
    Ben uiteraard ook waanzinnig benieuwd wat morgen brengt bij de school!
    Succes lieverds! Yv xx

Stichting

Kleine stichting met grootse plannen. Samen met de bewoners in de regio Chipata in Zambia een school op gang houden met nu 382 kinderen die wees zijn of waarvan een ouder is overleden. Daarnaast een uniek ontwerp van een Hospice bouwen: energie neutraal, self-supprting en slechts 1 nurse nodig per shift om 24 terminale patienten te verzorgen.

Actief sinds 02 Juli 2013